Lekcja została przeprowadzona w kl.VI na podstawie wiersza Juliana Tuwima ,, Kapuśniaczek'' Konspekt lekcji z języka polskiego w kl. VI – na podstawie wiersza Juliana Tuwima ,, Kapuśniaczek”
Temat: Jaki jest i od czego zależy nastrój utworu Juliana Tuwima ,, Kapuśniaczek’’?
Cele:
- poznanie tekstu Tuwima i określenie jego nastroju - zwrócenie uwagi na znaczenie środków poetyckich - umiejętność redagowania krótkich wypowiedzeń oraz monologu - określanie uczuć podmiotu lirycznego oraz odbiorcy - zwrócenie uwagi na pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną - umiejętność uzupełnienia nimi tekstu
Metody:
- przekład intersemiotyczny, burza mózgów
Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa, praca w grupach
Środki dydaktyczne: rysunki dzieci, karteczki samoprzylepne, plansza, koperty z wyrazami, tekst do uzupełnienia, dwa parasole – czarny i kolorowy
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel zawiesza na tablicy przygotowane wcześniej przez uczniów dwa rysunki:
deszcz wiosenny deszcz jesienny – szaruga
radość, pogoda… smutek, przygnębienie…
Wtedy uczniowie na kartkach samoprzylepnych wypisują określenia – określają nastrój i przyklejają je pod rysunkami. 2. Następnie prowadzący lub uczeń odczytuje wiersz i ma miejsce zapisanie tematu w formie pytania.
3. Uczniowie odpowiadają, że nastrój w wierszu jest pogodny. Dzięki czemu? Pomoże nam w tym tabela: ( wywieszenie przygotowanej planszy )
Poetyckie określenia deszczu czasowniki
np. pył jesienny, fruwające kropki… np. sypie się, skacze…
Wniosek: ( będący odpowiedzią na pytanie zawarte w temacie )
Nastrój pogodny, radosny wywołują, wyczarowują środki poetyckie – dobór słów.
4. Podział klasy na trzy grupy. Każda otrzymuje trzy koperty:
wyrazy bliskoznaczne do deszczu epitety czasowniki
i tworzy zdania 3- wyrazowe ( zapisuje na planszach)
5. Potem grupy wybierają jedno ze zdań i na tej planszy piszą krótki monolog – opis tego zjawiska oraz nastroju osoby, która to będzie prezentować. Jeżeli będzie to monolog pogodny, lider grupy prezentuje go - pod kolorową parasolką – jeśli zaś smutny – pod czarną.
6. Praca w domu a) Wpisz w chmurkę wyrazy z wiersza z trudnością ortograficzną.
b) Uzupełnij podany tekst:
Na dwo...e było dżd...ysto i niemiło. Najpierw siąpiła m...awka, potem zmieniła się w ...ęsisty deszcz. B...bnił on w szyby, wywołując nastr...j smutku i p...ygnębienia. Na taką pompę nikomu nie chciało się wyjść. Ta deszczowa ...łosta rozlała się na podw...rzu kału...ami i zmieniła drogi w błotne mokradła. Gdzie się spoj...ało, wszędzie szarość i smutek. No c...ż, trudno o tej po...e ma...yć o pięknej pogodzie. Wiosną deszcz będzie budził inne skoja...enia-bardziej radosne i miłe. Deszcz nazwiemy fr...wającymi kropkami, wilgotnymi m...szkami lub wodnistym p...szkiem.
POWODZENIA!
Opracowała: Jadwiga Wojtkiewicz Gimnazjum w Janówce 16 - 300 Augustów
|